Bordercollie Lana op zoek naar familie zonder kinderen

Naam hond: Lana
Ras/soort: Bordercollie
Reu/teef: Teef
Geboortedatum: 29 september 2013
Gesteriliseerd: Ja
Geënt: ja
Gechipt: ja
Schofthoogte: 50 cm
Gewicht: 17-18 kg
Adoptiekosten: € 125,-
Lana verblijft bij haar huidige baasjes in: Katwijk aan Zee

Over Lana in het kort

Kan alleen thuis blijven: Ja
Kan met kinderen: Nee (zie tekst)
Kan met katten: Onbekend, maar denken van niet.
Kan met anderen honden: Ja
Kan mee in de auto: Ja
Kent basiscommando’s: Ja
Waaks: Thuis met ons redelijk, bij afwezigheid niet.
Kan los lopen: Ja
Sterke jachtdrift: Nee
Gedrag op straat: Loopt aan lijn, liefst los. Bij tegenkomen hond kan ze ‘stoer’ gaan doen door onzekerheid en trekken/grommen. Dit komt ook door stress nu, was veel minder.
Gedrag naar bezoek: Onzekere reactive tenzij erg bekend dan enthousiast. Daarna alles goed. Kan snappen bij afscheid nemen (door huidige situatie erger geworden).

Geschiedenis van Lana

Als puppie van 12 weken Lana thuisgekregen.  Zij is van jongs af aan mee geweest naar het werk van de ex van het vrouwtje (zodoende konden wij ook een aan een hond beginnen). Hier heeft zij wel wat ‘problemen’ ontwikkeld maar met de juiste aandacht was dit allemaal goed te verhelpen. Na de verhuizing met de huidige partner van het vrouwtje was Lana dan ook een hele andere hond geworden. Trainingen gevolgd en daarmee een blije hond met meer vertrouwen in haarzelf en in het baasje/vrouwtje.

Lana is een lieve schat die geniet van aandacht en knuffelen. Een hond die het liefst lekker bij je is, maar prima alleen kan zijn. Meegaan op vakantie vindt ze natuurlijk fantastisch maar uit logeren gaan is ook geen enkel probleem bij mensen/honden die ze kent.  Ze is gek op wandelen in het bos of op het strand. Zwemmen vindt ze heerlijk en speelt ook erg graag.

Naast dat ze heel goed luistert en flink wat commando’s kent vind ze opdrachten uitvoeren heel erg leuk en dit kan op vele manieren met haar.

Ze zal altijd een onzekere hond blijven maar met de juiste begeleiding is dit tot een heel goed niveau terug te brengen. Dit kost tijd en aandacht maar het is ons al eens gelukt!  Voor alle mensen die ze kent is het de liefste hond die je maar kunt bedenken die altijd enthousiast is.

Wij zoeken een plek voor haar zonder kinderen, bij lieve mensen die graag met haar wandelen, en die de kennis en tijd hebben om haar onzekerheden en ‘slechte eigenschappen’ weer kunnen doen laten verdwijnen. Maar bovenal ALLEEN MAAR LIEFDE GEVEN! Je krijgt daar gegarandeerd ontzettend veel liefde voor terug.

Reden van afstand

Sinds de komst van onze zoon Boaz zijn de problemen begonnen. In eerste instantie steeg de stress/angst als Boaz nieuwe dingen deed en zakte het weer. We hebben hierop direct consultantie gehad en uiteindelijk ook een BAT-cursus om onzekerheden naast Boaz ook weg te kunnen nemen.

Waar dit eerst goed leek te gaan is uiteindelijk de angst/stress toch erger geworden ondanks dat Boaz eigenlijk nooit interesse in Lana heeft. Dit wordt ook alleen maar erger. Momenteel is het te zielig voor Lana (continu hijgen, staart tussen de benen, continu focus op ons zoontje, haarverlies en slechtere vacht) en heeft niet genoeg tijd om te herstellen van deze stress in rustmomenten.

Het gevolg is dat ze nu door alle stress in huis ook weer terugvalt in wangedrag buitenshuis. Eigenlijk nog erger dan hiervoor van wat wij toen aangepakt hebben. Zij is feller naar andere honden  op straat en mensen die in haar ogen als bedreigend overkomen. Ook gaat ze steeds meer drijfgedrag vertonen, allemaal ten gevolge van de stress in huis.

Het doet erg veel pijn om onze lieve Laan te moeten verliezen, maar dit gaat echt niet meer voor haar en daarbij zijn we ook bang dat het nog eens echt fout gaat.

Aandachtspunten

• Blaasgruis op jonge leeftijd, momenteel geen issue meer (laatste getest op 26-7-2019). Advies is om dit om zo nu en dan te controleren bij dierenarts (simpele urinetest). Momenteel heeft ze een pil tegen urineverlies (komt bij sterilisatie vaker voor). Wij denken dat dit door speciaal voer kwam van blaasgruis wat niet meer aan de orde is. Zijn de pil momenteel aan het afbouwen. Eerste afbouw is succesvol gegaan.
  • Ze heeft voorzichtige benadering nodig, na een kennismaking is begroeten één groot feest.
    Door haar onzekere/angstige aanleg vind ze meerdere dingen wel spannend (zoals een menigte die klapt of een skateboard) maar dit is normaliter geen groot probleem.

Heeft u interesse in Lana? Stuur uw mail met uitgebreide motivatie, woon/werk en gezinssituatie naar het contactformulier, wij zorgen dat uw bericht direct doorgestuurd wordt naar de huidige baasjes van Lana.

Verantwoording

Voor honden die ter bemiddeling op onze website worden getoond ligt de verantwoording volledig bij de partij die de hond ter herplaatsing aanbiedt! Deze partij kan een particulier, stichting of asiel zijn. Deze partij bepaalt zelf de adoptiebijdrage van de betreffende hond en heeft het alleenrecht op de bijdrage.