Op 28 maart 2018 schreef een 14 jarige jongen een mail met hulpkreet naar stichting Hond in Nood dat de politie hun twee geliefde Am. Bulldogs in beslag wilden nemen. De reu had tijdens een bezoekje door de wijkagent en de dierenpolitie één van de agenten in de mouw gehapt. De agenten waren langs gegaan naar aanleiding van meldingen dat de honden niet onder controle gehouden werden en een ander hondje gebeten/aangevallen zouden hebben zonder schade te hebben gemaakt.

Twee trainers van stichting Hond in Nood zijn de dag erna op bezoek gegaan bij de familie om te bespreken wat er gedaan kon worden om de inbeslagname te voorkomen. De trainers hielden de wijkagent op de hoogte van de vorderingen en de familie is bijgestaan door advocaat die er op toezag dat er vanuit de wetshandhavers op de juiste wijze gehandeld werd.

Er zijn verschillende veranderingen toegepast om de veiligheid voor de omgeving te vergroten, waarbij er goed gekeken is naar de praktische mogelijkheden van de familie, het belang van de honden en de wensen van de buurt en wijkagent. De mogelijkheid om het teefje te verplaatsen binnen de familie naar een voor de hond veel rustigere omgeving was aanwezig, en kort daarop is het teefje verhuisd.

De woonhuizen waar de honden ieder apart voortaan verblijven zijn gecontroleerd en aangepast om uitbraak uit huis en tuin te voorkomen. Er zijn afspraken gemaakt wie de honden uitlaat. De honden worden uitgelaten met een hoofdband en borsttuig voor maximale controle. De familie heeft trainingen gevolgd in de gedragshal en eigen buurt om het gedrag van de honden te begeleiden en te verbeteren.

Na afronding van de begeleiding aan de familie is een rapportage en videoverslag verstuurd naar de wijkagent en de advocaat van de familie. Volgens het laatste contact tussen de wijkagent en stichting Hond in Nood zijn er geen meldingen meer geweest over wangedrag van de honden en is de veiligheid in de buurt verbeterd.