Bulldog Dirk zat 6 weken opgesloten achter in zijn hok te kwijlen van stress

Een inbeslaggenomen hond.
In een opslagsituatie kan een compleet vertekend beeld ontstaan over de hond. De eenzame opsluiting, het missen van het baasje, het onthouden van contact met mensen en soortgenoten en het gebrek aan mentale en fysieke uitdaging maakt een hond soms enorm gestrest en overprikkeld. Toch worden honden in de opslag in deze omstandigheden getest en beoordeeld. De uitkomst kan naar onze mening te vaak een euthanasie-advies zijn bij gezonde trainbare honden.

Foto onder:

Dirkje op het moment dat hij getest wordt in de opslag door het assessment-team van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. De test bestaat uit 19 onderdelen waarvan een aantal zeer bedreigend zijn voor de hond. Zoals een slagbeweging (alsof de hond geslagen gaat worden), aanstaren, insluiting door drie personen die zich groot maken, voerbak afpakken en gespeeld ruzie maken met de opslaghouder.

Dirkje is inmiddels weer thuis.

Dirk is een pup van 8 maanden als hij een 5 jarig kind bijt. Op 8 mei 2017 wordt hij in beslag genomen. In de opslag moet hij na drie weken een test ondergaan. Omdat de verzorgers van de opslag bang voor hem zijn is hij nooit uit zijn hok geweest. Terwijl Dirk zit te kwijlen van de stress achter in zijn hok zijn de testers van het asessment-team van de faculteit Diergeneeskunde van de universiteit Utrecht toch voor zijn tralies enkele onderdelen van de agressietest gaan uitvoeren, de gedragsreacties van een doodsbange hond vol stress zijn voorspelbaar en vallen naar de mening van stichting Hond in Nood nooit eerlijk uit.

Dirk is strak aangekeken voor zijn hok,
Er werd een pop in zijn richting gebracht en snel weggetrokken,
Een paraplu voor zijn hok opengeklapt,
Een hond voor zijn kennel gezet,
Een testpersoon heeft een slagbeweging naar Dirk gemaakt.
Dirk heeft alleen maar achterin een hoekje gezeten, waarschuwend gegromd en hevig gekwijld.

De eigenaars van Dirk dienden een klaagschrift in met behulp van Helly Gaus waardoor Dirk van de rechtbank naar stichting Hond in Nood mocht om in één week te beoordelen of Dirk trainbaar zou zijn. Na die week veranderde de rechtbank van mening en kreeg Dirk zijn training bij stichting Hond in Nood.

Uit het risico-assessment van de Universiteit Utrecht:

rissico assessment Dirk 2

risico assessment dirk haarlem

Onder:
Terugkomdag Dirk en baasje, oefenen met hulpkind Syenne van 11 jaar.