Een inbeslaggenomen hond.
In een opslagsituatie kan een compleet vertekend beeld ontstaan over de hond. De eenzame opsluiting, het missen van het baasje, het onthouden van contact met mensen en soortgenoten en het gebrek aan mentale en fysieke uitdaging maakt een hond soms enorm gestrest en overprikkeld. Toch worden honden in de opslag in deze omstandigheden getest en beoordeeld. De uitkomst kan naar onze mening te vaak een euthanasie-advies zijn bij gezonde trainbare honden.

De 9 jarige slechtziende Bull Terriër Pawel (uitspraak is Pavo) werd wegens een bijtincident bij een andere hond in beslag genomen op 5 juni 2016. Pawel had de andere hond aangevallen en daarbij de poot er helemaal afgebeten in een uitlaatkooi waar hij dacht alleen te zijn. De andere eigenaar liet er een Stafford bij waardoor Pawel verrast werd. Op 9 januari 2017 is Pawel op bevel van de rechter vanuit de opslag in bewaring gesteld bij stichting Hond in nood voor een contra-expertise en training.

Pawel is op 6-7-2016 getest in de opslag en kreeg euthanasie advies van het assessment-team van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.

risico assessment Pawel

Risico assessment Pawel