Honden langer in opslag door gebrek aan kennelruimte

Foto van Faya in de opslag tijdens de gedragstest van de Universiteit Utrecht

Honden die in beslag genomen worden na een bijtincident zitten vaak maandenlang in de opslag. Vijf tot zeven maanden zijn geen uitzondering. Sommige honden zitten 24 uur per dag echt opgesloten zonder contact met mensen en soortgenoten. Als de testers van de Universiteit Utrecht euthanasie-advies of herplaatsing hebben geadviseerd kan de hond voor een contra-expertise aan stichting Hond in Nood in bewaring worden gegeven. Justitie staat daar vaak welwillend tegenover maar ook weer niet met eeuwig geduld. De hond kost geld zolang hij in de opslag zit en ook komt zijn welzijn in het geding door de te lange opsluiting. Honden kunnen euthanasie-advies krijgen als ze niet door de test komen, niet te benaderen zijn in de kennel maar ook gewoon voor onbegrijpelijke redenen zoals vermeende gezondsheidsproblemen of omdat ze wegens een hoge leeftijd zogenaamd niet meer trainbaar of herplaatsbaar zijn. Honden kunnen een herplaatsingsadvies krijgen als de testers de eigenaar niet in staat achten de hond voortaan veilig te houden terwijl zij de eigenaar nooit ontmoet hebben. Honden worden bij stichting Hond in Nood samen met de eigenaars getraind waar de eigenaars alle kans hebben aan te tonen wel de hond voortaan veilig te kunnen houden.

Stichting Hond in Nood maakt per hond een maand tijd voor de training en helaas gaan er soms maanden voorbij waarin het niet tot een contra-expertise kan komen door gebrek aan een kennel. De honden worden gehuisvest in een pension dat het dichtstbij de gedragshal ligt in Katwijk a/d Rijn. De samenwerking verloopt ontzettend prettig waarbij Hond in Nood alle ruimte krijgt van het beheer om de hond in en uit de kennel te halen en te verzorgen binnen de openingstijden. Het pension heeft echter soms ook te kampen met overbezetting wat vooral in het hoogseizoen en de feestdagen kan gebeuren en daardoor geen kennel kan reserveren voor een inbeslaggenomen hond.

Het trainen van een hond is zeer intensief waarbij de hond gemiddeld vier weken deel uitmaakt van het leven van de trainster. De hond gaat nadat hij vaardigheden heeft geleerd in de gedragshal overal mee naartoe en daarbij wordt gebruik gemaakt van winkelcentrums, de markt, de stad, woonwijken, parken, op visite, kinderen, figuranten en andere honden. Het is daarom belangrijk dat de kennel in de buurt van de gedragshal in Katwijk a/d Rijn is of in de buurt van het woonhuis van de trainster in Warmond.

Stichting Hond in Nood is een door justitie erkende organisatie voor het trainen en de contra-expertise van inbeslaggenomen honden en zou veel vaker honden kunnen trainen bij beschikking over een vrij toegankelijke kennel. De honden zouden korter in de opslag kunnen blijven wat hun welzijn ten goede komt.

Wij willen graag in contact komen met mensen die een droge warme ruimte met toezicht ter beschikking willen stellen, of willen verhuren, om een kennel in te bouwen in de omgeving van Warmond en Katwijk aan den Rijn en een hond onderdak te willen bieden gedurende zijn contra-expertise als het pension vol zit.

De honden zijn afhankelijk van de contra-expertise om in leven te mogen blijven. Heeft u zo’n ruimte of kent u iemand? Help mee de laatste kans op een eerlijke beoordeling te zijn voor deze bijzondere groep kansarme honden.

Lees meer over honden die na de opslag een nieuwe kans kregen