Lieve Indy is geadopteerd

Adoptiebijdrage: € 225,-

Indy is geadopteerd op 4 oktober 2018 en woont nu in Sexbierum

Over Indy in het kort

Kan met andere honden: waarschijnlijk wel met rustige honden
Kan met katten: ja
Kan met kinderen: grotere kinderen kan, ze kan wel opspringen maar echt alleen bij begroeting of nervositeit
Kan alleen thuis blijven: zie tekst
Gedrag op straat: goed, kan bij opwinding wel trekken en draagt daarom een gentle leader, is goed te houden
Gedrag tegen onbekend bezoek: zeer vriendelijk
Gehoorzaam: ja, Indy luistert heel goed
Vachtverzorging: Herdervacht, moet regelmatig geborsteld worden
Kan mee in de auto: ja, blijft keurig stil zitten op de stoel of achterbank (ik heb geen achterbank)

Meer informatie over Indy

Indy is bij mij (Thomas) in Arnhem sinds 5 september 2018. Ik woon samen met mijn moeder in een benedenwoning met tuin. Omdat ik niet alle dagen fulltime werk en mijn moeder ook niet, kunnen wij het samen regelen dat er voor Indy iemand vaak thuis is. En in het begin (de 1e twee weken) was dat ook echt een must. Indy helemaal alleen thuis laten voor een hele dag is op dit moment nog niet mogelijk maar we zien dat ze wel al even een korte periode alleen kan zijn. We hebben Indy op filmbeelden in de gaten gehouden en daaruit bleek dat zij bij afwezigheid aan de deur ging krabbelen, onrustig heen en weer liep en aan haar rug en staart ging bijten. Inmiddels is het zo dat Indy als ze alleen gelaten wordt een paar keer blaft en dan boven op mijn bed gaat liggen tot ik thuis kom. Als ze direct een kluif krijgt als ik thuis kom gaat ze daar nu aan knabbelen. In het begin wilde ze die niet, daar had ze teveel stress voor en de stress bleef in het begin langer hangen.

Ze sloopt dus niets van spullen bij afwezigheid van ons maar krabbelt wel aan de deur en blaft een paar keer om ons terug te roepen, dat is ook zeker geen blaf die overlast bezorgd. Dit zelfde gedrag van het staartbijten en bijten aan haar rug totdat er korsten kwamen en het haar verdween zagen wij ook bij haar eerste eigenaar. Haar rug was toen al gedeeltelijk kaal en we zagen haar nerveus naar haart staart happen. Indy is dus heel stress gevoelig en heeft vooral stabiliteit en structuur nodig. Ze hecht zich ontzettend aan haar mensen en dat doet ze nu bij ons ook.
Ter ondersteuning van haar verlatingsangst en nervositeit, in combinatie met de training die wij toepassen (langzaam opbouwen met even alleen laten) krijgt Indy van onze dierenarts Clomicalm. Om haar vacht weer te laten terug groeien krijgt ze op dit moment nog prednison.

Een andere uiting van stress die goed te zien was bij Indy was het bijten in de lijn als ze werd aangelijnd. Dit ben ik nu aan het trainen met haar en dat gaat heel goed. Ter afleiding wordt Indy gevoerd voordat de spanning te hoog oploopt en ondertussen doe ik haar gentle leader om. Met een beetje handigheid kan het bijten in de lijnen daarmee voorkomen worden en uit haar repertoire verdwijnen. Eenmaal buiten doet ze het niet maar de wandeling begint daardoor wel meer ontspannen en dat is ook winst. (zie filmpje)

Wat ons vooral opvalt is hoe lief Indy is. Het was dan ook schrijnend om te zien hoe moeilijk ze het in het begin had. In huis is Indy een hele lieve makkelijke en rustige hond als ze gewend is en weet hoe de dag eruit ziet. Heel lief ook voor de twee katten in huis. Waaks als er iets bij de voordeur gebeurd maar totaal niet onder de indruk als ze buiten in de tuin loopt en daar iets hoort. Dat mag allemaal en hoor je haar nooit. Als ze iets hoort wat haar niet bevalt gaat ze naar binnen en blaft ze niet in de tuin.

Buiten wandelen gaat steeds beter. In het begin was ze al bekaf na 10 minuten, ze kan nu al een stuk langer wandelen. Door de gentle leader is ze makkelijk te houden en ook mijn moeder kan haar makkelijk uitlaten. Indy was gewend te lopen met een slipketting, wij geven de voorkeur aan een gentle leader i.c.m. training omdat honden met een slipketting vaak evengoed trekken en zichzelf daarmee pijn doen.

Er is bij Indy artrose geconstateerd passend bij het ras en leeftijd. Ze heeft er geen last van maar we zoeken wel een plekje voor haar waar ze niet veel trappen op en af hoeft en we zoeken natuurlijk mensen die niet full-time werken. Heeft u een kloppend herderhart en een plekje thuis voor haar, en bent u bovendien langere tijd in staat haar te begeleiden bij de verlatingsangst? Dan heeft u aan Indy een trouwe hond die u veel liefde te geven heeft.

Indy is een Duitse Herder met stamboom.

Reden van afstand

Er is afstand gedaan van Indy wegens opname in het ziekenhuis en revalidatie. Indy was vanaf pup bij deze eigenaren.

Contact

Zou u meer informatie willen over Indy of haar in levende lijve ontmoeten? Neem dan gerust contact met ons op via dit formulier

Filmpjes van Indy

Fotos van Indy