Naam: Luna
Geadopteerd op: 10-10-2017
Woont nu in: Haarlem
Adoptiebijdrage: € 175,-

Veel geluk Luna, het ga je goed!

Kan met andere honden: ja, ze is goed met andere honden en zou met een reu of teef samen kunnen wonen indien het klikt
Kan met katten: ja, we denken hoogstwaarschijnlijk wel
Kan met kinderen: ja, bij plaatsing: advies vanaf 10 jaar (standaard voor volwassen honden)
Kan alleen thuis blijven: ja
Gedrag tegen vreemde mensen: zeer vriendelijk
Gedragsproblemen: nee
angsten: nee
Waaks: nee
Kan los lopen: ja, (alleen in veilig gebied uitgeprobeerd zonder wild en verkeer in de buurt)
Gezondheidsproblemen: Leishmania

Meer informatie over Luna

Verhaal van het gastgezin:

Dit is Luna! Een ontzettend leuk teefje van ongeveer 5 of 6 jaar oud. Volgens haar Spaanse paspoort is ze geboren op 01-01-2012. In februari 2017 is Luna vanuit Spanje naar Nederland gebracht door een andere stichting, omdat ze daar vooral op een balkon zat en een gezin hier in Nederland haar een beter leven wilde bieden. Helaas bleek 1 van de 2 jonge kinderen in dit gezin erg allergisch te zijn voor honden. Vandaar dat Luna nu bij stichting Hond in nood is opgenomen.

Luna is in huis een erg rustige hond. Af en toe gaat ze lekker op haar bot liggen kauwen en als je langs loopt gaat ze op haar rug liggen zodat je even haar buikje kan aaien, maar haar favoriete bezigheid is toch echt slapen! Bij bezoek blijft ze ook wel rustig. Ze begroet ze vriendelijk en blaft vrijwel nooit. Ook als we ergens op bezoek gaan gedraagt ze zich prima.

Buiten is ze wel erg enthousiast en energiek. Ze is gek op rennen, wandelen en zwemmen (zee, rivier, meer, vijver, maakt niet uit. Ze springt het liefst overal in!). Wanneer ze op nieuwe plekken komt of ze iets ruikt, kan ze hard trekken. Ze was vooral gewend om aan een 8 meter lange riem te lopen, maar het netjes naast ons wandelen en daarbij aandacht te hebben voor haar baas gaat steeds beter. Ook moest Luna nog veel basiscommando’s leren, maar ook dit pakt ze goed op. Als nieuwe baas van Luna moet je wel zin en tijd hebben om haar verder te trainen, er valt namelijk nog van alles te leren. Tijdens het wandelen vindt Luna het leuk om kennis te maken met andere honden. Groot of klein, ze speelt het liefst met alle honden. Ze trekt nieuwsgierig hun kant op en we hebben hierbij nooit agressie van haar kant gezien. Wij zijn nog voorzichtig in het los laten lopen van Luna. Ze luistert namelijk wel aardig goed naar haar naam, maar als ze iets ziet of ruikt kan ze er opeens vandoor schieten en vermoedelijk even vergeten om naar haar naam te luisteren…

Luna is gek op eten! Op al het eten… Ook dingen die ze beter niet kan opeten, zoals verpakkingen, diertjes, poep, etc. Maar zolang je hier buiten en in het huis op let hoeft dat geen probleem te zijn en het is erg handig tijdens de trainen. Voor een brokje wil Luna veel voor je doen. 😉 Ze begint ook steeds beter te snappen dat ze af moet blijven van het eten van mensen. Ze begint te beseffen dat zelfs haar prachtige smekende ogen geen eten opleveren, hier moet je wel heel consequent in blijven! Deze prachtige ogen leveren trouwens overal waar je komt veel reacties op! Dat vinden wij erg leuk en ook Luna vindt het prima als vreemden haar even aaien.

Luna is braaf in de trein, bus en auto. Ze heeft nog niet vaak naast de fiets gerend, maar dit lijkt ook goed te gaan en is een mooie manier om haar energie kwijt te raken. We weten niet hoe ze omgaat met andere huisdieren. Luna lijkt nergens bang voor te zijn. Ze schrikt niet van harde geluiden en van een stofzuiger meer of minder kijkt ze niet op. Dat is ook maar goed ook, want ze verliest veel haar, dus die stofzuiger staat regelmatig aan.

Helaas heeft Luna in Spanje een vervelende ziekte opgelopen. Namelijk leishmania, dat is een ziekte die door zandvliegjes wordt overgebracht en alleen maar rondom de Middellandse Zee en zuidelijker voorkomt. Gelukkig kwamen ze er wel in het beginstadium achter bij haar eerste eigenaar en ze krijgt hier nu sinds een aantal maanden medicatie voor. Het kan zijn dat binnenkort medicatie niet meer nodig is, maar het kan ook zijn dat ze haar hele leven deze medicijnen moet blijven gebruiken. Dit heeft verder weinig bijwerkingen en ze kan dan ook gewoon gezond oud worden. Lees meer over Leishmania.
De Leishmania van Luna in in Nederland positief getest bij haar vorige baasjes. Zij krijgt daarvoor het medicijn zyloric 300 mg (alopurinol) en ter ondersteuning homeopathische tabletjes “puur nier”

We zoeken voor Luna een baas die zin heeft om veel met haar op stap te gaan. Iemand die haar op een positieve manier wilt bijbrengen wat gewenst gedrag is, maar die tevens in staat is om op een consequente en duidelijke manier te laten weten wat niet de bedoeling is. Ze kan namelijk wel een boefje zijn die opeens de prullenbak heeft open gekregen, op een stoel klimt of andere streken uithaalt. Maar het is vooral een ontzettend leuke en lieve hond waar je ongetwijfeld een heerlijke tijd mee kan beleven.

Update 31-7-17: Luna is met het gastgezin naar de dierenarts geweest. Alles was goed. De alopurinol tabletten voor Leishmania kosten ongeveer € 5,- voor 30 stuks waar zij ongeveer 3 maanden mee doet. Luna moet één keer per jaar haar bloed laten onderzoeken waarvan de kosten ongeveer € 200,- zijn. De laatste bloedtest is gedaan op 4 april 2017.

Heeft u interesse in Luna en zou u haar graag in levende lijve willen ontmoeten? Neem even contact met ons op voor een intakeformulier.

Filmpje