Asiel: dierentehuis Stevenshage Leiden
Leeftijd: volwassen
Woont nu in: Roermond

Thunder in het kort

Kan bij andere honden: ja
Kan bij katten: ja
Kan bij kleine kinderen: nee
Kan bij grote kinderen: ja
Kan alleen thuis zijn: ja
Kan mee in de auto: ja

Hoe gaat het nu met…

Meer nieuws over Thunder

Verhaal van Thunder

Thunder was nog maar 8 maandjes oud toen hij in oktober 2014 afgestaan werd aan het asiel. De mensen wisten niet hoe ze om moesten gaan met het gedrag van Thunder. In zijn jonge leven heeft hij geleerd dat klieren hem aandacht oplevert. “Hoe meer geklier, hoe meer aandacht” zat er in zijn koppie. Wanneer Thunder geen aandacht kreeg, begon hij aan mouwen te trekken, benen te bestijgen en te gillen. De momenten dat hij wel rustig en “normaal” deed werden niet bekrachtigd of beloond. Hierdoor werden deze momenten steeds spaarzamer.

Iemand die van het trainen van honden houdt, komt er al snel achter dat het een leergierige en zeer ondernemende hond is die snel kiest voor gedrag dat hem iets lekkers oplevert. Gedrag wat hem geen lekkers of aandacht oplevert laat hij na. Thunder is daarom niet voor iedereen geschikt. Zijn nieuwe baasje zal veel geduld moeten hebben om zijn gedrag in de juiste richting te sturen en op de goede momenten te belonen. Als u straf als enige manier kent om een hond iets af te leren, dan is Thunder niet de geschikte hond voor u. Straffen heeft een remmend effect op hem waardoor Thunder ook geen gewenst gedrag meer durft aan te bieden.

Thunder met trainsterThunder heeft een training gevolgd bij  ond in Balans, onderdeel van Stichting Hond in Nood. We hebben hem aan touwtjes leren trekken om deurtjes te openen, in plaats van aan mouwen. Lekker hard aan een autoband trekken. Daar is hij toch een Amerikaanse Stafford voor. Wat is er leuker dan samenwerken met je baasje? Over boomstronken springen, hindernissen nemen, Thunder vindt het schitterend. Wat is het genieten als hij een opdracht krijgt die net iets moeilijker is dan de vorige en hij moet het zelf uitvogelen. Je ziet hem nadenken en uitzoeken wat de bedoeling is. Hij is goed geschikt om mee naar een hondenschool te gaan. Doordat hij goed kan functioneren in de buurt van andere honden kan hij naar een groepscursus.
Thunder wandelen
Op straat is zijn gedrag goed. Hij heeft aandacht voor zijn baasje en gedraagt zich niet agressief naar andere honden of katten. Thunder heeft veel energie en dat moet hij ook kwijt. Hij vindt naast de fiets lopen fijn en spelen in het water maakt hem ook gelukkig. Thuis zal men daar profijt van hebben. Een goede match met een andere hond des huizes kan ook een positieve bijdrage geven. Een energieke en stabiele hond die van ruw spelen houdt is een goede match. Bij een eerste ontmoeting met nieuwe mensen heeft Thunder in eerste instantie de neiging terug te vallen in zijn oude gewoonte door aan mouwen te trekken of een been te omklemmen. Door van te voren zelf al actief zijn gedrag te sturen, krijgt hij vertrouwen en is al dat gedoe voor hem niet meer noodzakelijk en laat hij het achterwege.

Wie een energieke hond zoekt, graag traint, tijd heeft  en tegen vallen en opstaan bestand is, kan er een geweldige leuke hond aan hebben om samen vele activiteiten te gaan ondernemen. Hij is actief, maar kan trainen met een kalme en geconcentreerde houding. Zijn aandachtspunt is het leren de rust te vinden wanneer er geen aandacht voor hem is. Dat zal veel geduld van een nieuwe eigenaar vragen. Aan de andere kant heeft hij zoveel pluspunten en is bijvoorbeeld wandelen met hem heerlijk. Hij kan rustig door de buurt lopen, door het winkelcentrum, hij vindt het allemaal interessant. Hij blijft aandacht voor de baas houden.

Thunder met trainerThunder is toe aan een normaal leven. Deze ondernemende losbol zou heel graag in een gewoon huis wonen met een actieve baas die weet om te gaan met een actieve Amerikaanse Stafford. Een druk huishouden is aan hem niet besteed. De eerste maanden zal het een fulltime baan zijn om deze hond te begeleiden naar het vertonen van goed gedrag. Het is natuurlijk de bedoeling dat hij uiteindelijk door het leven gaat als een goed opgevoede hond. Kennis van hondengedrag is dus zeer belangrijk bij deze hond. Positief trainen is voor deze knaap het beste. Een Thunder- bestendige tuin zou welkom zijn. Thunder is het meest op zijn plek zonder kinderen. Voor kinderen is het een te ingewikkelde en losbandige hond.

Wilt u kennismaken met Thunder? Neem dan contact op met het Streekdierentehuis Leiden Stevenshage.

Filmpjes

Foto’s