Training asielhonden

Stichting Hond in Nood zit niet ver van asiel Leiden vandaan. Om een steentje bij te dragen geven we graag extra begeleiding aan een hond die het hard nodig heeft. Annette Koome en een aantal vrijwilligers van Hond in Nood trainen de asielhond individueel, alle aandacht van een paar trainers voor die ene hond. Dit doen we door de hond geregeld op te halen met het busje en mee te nemen voor training. In het begin gaat de hond mee naar de gedragshal om de nodige vaardigheden in een gecontroleerde omgeving te leren, en in het verloop van het traject gaat de hond mee de maatschappij in. Op deze manier kunnen we bijdragen aan een eerlijke kans om toch herplaatst te worden. En het werkt! Wij geven ook begeleiding aan de nieuwe eigenaren, zolang als ze het nodig hebben.

De toekomstige nieuwe eigenaren van de hond wonen immers in de maatschappij en niet in een hal of op een plein of in een asiel, en de meeste mensen wonen ook niet ergens afgelegen. Het is belangrijk dat een asielhond die afgelegen wordt gehouden niet alleen dagelijks hetzelfde bos of plein ziet, steeds dezelfde mensen en dezelfde honden, waarvan misschien ook een aantal aartsvijanden van hem zijn.

Asiel Leiden ligt in de stad en op wandelafstand van parken, wijken en winkelcentra. Deze honden zitten dan weliswaar in het asiel maar zijn niet volledig uit de maatschappij waar ze ooit in terug hopen te keren. Met de honden die extra training nodig hebben gaat Hond in Nood aan de slag.

Alle kosten die de extra begeleiding van de asielhond met zich meebrengt komen voor rekening van Hond in Nood. De reiskosten, de huur van de gedragshal, het beloningsvoer wat de hond uitkiest en de extra hulpmiddelen die misschien nodig zijn zoals hoofdbanden, muilkorven, tuigjes of andere riemen. Hond in Nood gebruikt eigen hulphonden om mee te oefenen.

Onderstaande honden zijn begeleid door Hond in Nood tot aan hun adoptie. Ze waren langzitters en hadden het moeilijk met het asielleven. Het gedrag dat zij vertoonden binnen het asiel zorgde ervoor dat ze niet tot nauwelijks plaatsbaar werden gevonden en ze geen tot weinig reacties kregen of men haakte af na een eerste wandeling waarbij de hond of een muilkorf droeg of de mensen werd gevraagd de hond niet te aaien. Achter het gedrag van deze honden zaten lieve honden die wel degelijk mee kunnen draaien in de maatschappij, als je ze ook daadwerkelijk in alle veiligheid meeneemt naar de maatschappij. Ook Spike bleek goed herplaatsbaar, ondanks dat hij een vrijwilliger in het asiel had gebeten. De honden kwakkelden ook met gezondheidsproblemen zoals huid en darmklachten, gerelateerd aan het stressvolle asielleven.

Klik op de foto om de pagina van de hond te zien