06-04-16

Gastgezin zijn voor een hond van Stichting Hond in nood, wat betekent dat? Lees het verhaal van Karin:

Sinds 2012 zijn wij gastgezin voor Stichting Hond in Nood. In de afgelopen jaren hebben wij dan ook al veel honden bij ons in huis gehad. Van groot tot klein, van jong tot oud.

Zelf hebben wij 2 honden (1 die ook als opvanghond bij ons is gekomen en 1 die al vanaf pup bij ons woont) een kat, vogels en vissen.
Door het opvangen hebben wij allemaal in ons gezin zoveel bijgeleerd qua hondengedrag en ook onze honden zijn sociaal naar andere honden toe.

Met veel adoptanten heb ik nog contact via whatsApp of per mail. Ik krijg filmpjes of foto’s en updates over hoe het gaat. Maar ook met een aantal spreek ik nog met regelmaat af en
veel van mijn lieve vriendjes zie ik dus nog terug. En dat is heerlijk en dan weet ik ook weer heel goed waarom we ook al weer gastgezin zijn. Daarbij hebben we jaarlijks een reünie en daar genieten we echt van. Als je de herkenning ziet bij de honden bij ons als gezin en de herkenning tussen mijn eigen honden en de geadopteerde honden dat is zo iets moois. Het is heerlijk de honden gelukkig en blij terug te zien en weer even met de adoptanten bij te praten. Ik heb echt adoptanten die vrienden zijn geworden. Sommige honden komen logeren als de baasjes op vakantie gaan en de honden niet mee kunnen.

Vaak zeggen mensen tegen mij “ik zou het niet kunnen gastgezin zijn, ik zou alle honden willen houden en zou geen afstand meer kunnen doen.”
Natuurlijk is het moeilijk om afscheid te nemen maar door ons uitgebreide adoptieprocedure weet je zeker dat de honden op een goede plek komen waar ze gelukkig zullen zijn.
Het afscheid is moeilijk maar als je dan na een dag hoort dat het goed gaat en je na een tijdje als de hond helemaal is gewend hoort en ziet (want ik krijg foto’s/filmpjes en ga vaak na een tijd langs om weer even te zien hoe het met ze gaat in hun nieuwe leven) hoe gelukkig de honden zijn in hun nieuwe leven is het het allemaal zo ontzettend waard. Je ziet vaak dat ze echt op hun plek zitten bij hun nieuwe baasje(s). Daar krijg ik elke keer weer een geluksgevoel van. Daar kan het verdriet bij het afscheid niet tegen op.

Het is zo dat je heel veel terug krijgt als je een hond in huis neemt.
Sommige zie je weer opbloeien na een moeilijk leven. En andere die om wat voor reden dan ook afgestaan zijn door hun baasje, geven je na een paar dagen wennen zoveel vertrouwen en liefde. Met elke hond bouw je weer een band op en dat is een geweldig iets.
Natuurlijk moet je je wel realiseren dat er ook veel werk en geduld nodig is om honden op te vangen.
Het kan zijn dat een hond nog niet zindelijk is of bv gedrag vertoont wat training vereist. Maar dat maakt het ook weer heel leuk. Want hoe leuk is het te zien hoe zo’n hond groeit en hoe het gedrag verandert. Dat is soms een uitdaging en maakt het zulk dankbaar werk als dat weer is gelukt.

Als je bedenkt dat dankzij het opvang gezin zijn, een hond weer een kans op een mooi leven heeft gekregen ,een fijn huis heeft en niet zwerft, ongelukkig is of in een asiel is terecht gekomen vind ik het zo mooi en ben ik dankbaar dat wij dit mogen doen.

Ook gastgezin worden?

Lees meer op de pagina “Gastgezinnen gevraagd” of neem contact met ons op.