Herplaatsen van uw hond

Let op:

Voor onbepaalde tijd nemen wij geen honden meer op binnen de stichting. Wel blijft de mogelijkheid aanwezig uw hond ter herplaatsing op de website te laten plaatsen.

Afstand van een hond moeten doen is zeer emotioneel. Soms kan het niet anders, bijvoorbeeld omdat u als eigenaar chronisch ziek bent geworden, gedwongen moet verhuizen, of door  welke andere reden dan ook niet meer voor uw hond kunt zorgen.

Voor sommige eigenaren is het asiel geen optie. Het idee dat de hond in een kennel verblijft waar om 17.00 uur het licht uitgaat, kan voor veel baasjes een te grote (emotionele) drempel zijn.

Stichting Hond in nood neemt in sommige gevallen honden over die ter afstand worden aangeboden. De honden krijgen alle tijd om in hun eigen tempo te wennen aan het gastgezin. Pas als we alles weten over het gedrag en karakter van de hond komt zijn of haar profiel op onze website. De stichting gaat voor de hond op zoek naar de juiste match tussen de hond en een nieuwe baas. Adoptanten worden zorgvuldig gescreend, komen op bezoek en krijgen een huisbezoek, bedenktijd is verplicht. Uw hond blijft net zo lang in opvang tot zijn of haar geschikte nieuwe eigenaar gevonden is. Het is mogelijk om op de hoogte gehouden te worden over de adoptieprocedure. Voor veel mensen biedt onze werkwijze een meer draaglijk alternatief  in geval van het noodzakelijk afstand moeten doen van uw hond. Onze gastgezinnen hebben ervaring met honden, hebben zelf vaak honden en andere dieren, soms wel kinderen maar geen kleintjes en delen allemaal de filosofie van stichting Hond in nood over de omgang met honden als zijnde familie. De opvanghonden draaien mee in het gezin.

De gastgezinnen die een hondje met open armen welkom heten zijn gewone gezinnen in gewone huizen. Werkende gezinnen, gezinnen die honden, katten en/of grotere kinderen hebben. Waar bezoek over de vloer komt en waar buren naast wonen. Het is helaas niet mogelijk honden op te laten nemen in deze gezinnen als er gedragsproblemen zijn die niet in de situatie passen waarin het gastgezin leeft. Een hond die echt niet met reuen en teven kan, een hond die niet met grotere rustige kinderen kan, een hond die niet een paar uur alleen kan zijn, een hond die bezoek aanvalt om een aantal lastige gedragsproblemen te noemen. Als u het niet vol kunt houden en op kunt lossen, kan het gastgezin het vaak ook niet. Wel kunt u contact met ons opnemen en willen wij u heel graag helpen zelf de problemen op te lossen.

Heeft u een hond waar u noodgedwongen afstand van moet doen en wilt u graag met ons overleggen of afstand doen tot de mogelijkheden behoort, neem dan gerust contact op.

Voor het afstand doen van uw hond aan stichting Hond in nood vragen wij een bijdrage van € 75,- . Uw hond dient minder dan 12 maanden geleden gevaccineerd te zijn en indien de leeftijd en gezondheid het toelaat ook gecastreerd of gesteriliseerd. Het is mogelijk dat wij uw hond eerst twee weken op basis van proef in opvang nemen, daarbij maken we gebruik van een tijdelijk contract.

Uw hond thuis houden totdat een adoptant gevonden is

U kunt uw hond op de website laten plaatsen met een hele eigen pagina en plek voor zoveel foto’s en filmpjes als u wenst om een goed beeld van uw hond neer te zetten. Neem contact op met ons voor het plaatsen van uw hond op de website. Wanneer u ervoor kiest zelf uw hond te herplaatsen vragen wij van u om onderstaande stappen te volgen om uw hond zo veilig en verantwoord mogelijk aan een nieuw baasje te helpen.

• U krijgt reacties doorgestuurd die een mogelijk goede match met uw hond kunnen zijn
                  • U neemt telefonisch contact op met de gegadigden voor een eerste gesprek
                  • U laat de gegadigden bij u thuis kennismaken met u en de hond
                  • U laat er een verplicht nachtje slapen over heengaan om alles te laten bezinken
                  • U gaat op bezoek bij de potentiële nieuwe baasjes

Wij hebben als doel een hond veilig te herplaatsen voor de rest van zijn leven bij mensen met een stabiel leven en die er goed over nagedacht hebben. De nieuwe baasjes kunnen pas een goede overweging maken of het de hond is die bij hen past als ze alles over hem weten. Daarom is een volledig eerlijke beschrijving met veel foto’s en filmpjes erg belangrijk. Voor mensen die hun hond vanuit de thuissituatie willen herplaatsen bieden wij deze mogelijkheid door middel van de uitgebreide pagina die uw hond voor zichzelf krijgt. U kunt de beschrijving over uw hond invullen op een aanmeldformulier die u bij ons kunt opvragen. Filmpjes van uw hond mogen op het Youtube kanaal van stichting Hond in nood. Foto’s van uw hond mogen op het Flickr account van stichting Hond in nood. Er is geen limiet aan de hoeveelheid, wel vragen wij u alles in één keer te sturen. Hoe dat werkt leest u in het aanmeldformulier dat u bij ons kunt opvragen. Voor het maken van de pagina en de albums vragen wij een eenmalige donatie van € 20,-. Ook verlangen wij van u dat u ons op de hoogte houdt van de procedure in geval van het behandelen van de reacties die wij doorsturen van uw hond. Als u de adoptieprocedure die stichting Hond in nood adviseert opvolgt, dus het stappenplan zoals hierboven beschreven, en u kunt dit ook aantonen, bieden wij u de mogelijkheid gebruik te maken van een geldige overeenkomst tussen u en de nieuwe eigenaar waarin afspraken vastgelegd worden zodat er bij beide partijen duidelijkheid is over de toekomst van de hond. U dient aan te kunnen tonen dat u de eigenaar bent van de hond die u ter adoptie aanbiedt op deze website door ons het registratiebewijs te sturen van een databank. Bij twijfel vragen wij u om meer bewijs.

Wij hopen hiermee samen met u te voorkomen dat uw hond na de herplaatsing toch weer afgestaan wordt aan een asiel of aangeboden wordt op facebook en marktplaats. Door het zorgvuldig herplaatsen zoals hierboven beschreven is de kans op een duurzame herplaatsing groter. Bij de bemiddeling van honden door middel van een pagina op de website van stichting Hond in nood bent en blijft u zelf verantwoordelijk voor de hele procedure en de uiteindelijke keus van nieuwe eigenaar. Stichting Hond in nood draagt geen verantwoordelijkheid als de herplaatsing van uw hond geen goede match blijkt te zijn.

Op de pagina “Baasje gevonden” vindt u alle honden die via stichting Hond in nood een thuis hebben gevonden door tussen-opvang in een gastgezin.