De gouden mand voor asielhond Spike

29 oktober 2016

De dag is aangebroken dat Spike zijn kennel gedag kan zeggen. Gister heeft zijn maatje Roland ook al afscheid genomen en zijn pas nieuw gekochte Follow Me aan Spike kado gegeven. Sandra en Polle hebben een spiksplinternieuwe halsband en riem gekocht wat hem prachtig staat en van stevig materiaal is. Hond in nood laat Spike nog even uit en dan is het zover. Spike is er klaar voor. Na 16 maanden asiel en 11 maanden training en begeleiding van stichting Hond in nood kan deze hond een normaal hondenleven gaan leiden. Onze ultieme beloning voor alle inzet. Met Sandra op whatsapp zolang als nodig is en altijd bereikbaar bij problemen moet het een goede kans van slagen hebben. Sandra en Polle hebben er vertrouwen in en wij ook, al zal het niet altijd even makkelijk zijn. Nog een “gebruiksaanwijzing” mee, lesmateriaal over hondengedrag en we moeten Spike loslaten. Het ga je goed Spike! Vanavond zal je voor het eerst sinds 16 maanden de buitenlucht voelen en ruiken in de avond. Wat moet dat heerlijk voor je zijn na al die tijd.

28 oktober 2016

Stichting Hond in nood heeft Spike opgehaald voor een middagje visite bij zijn toekomstige nieuwe baasjes. De rit naar Alphen aan den Rijn is langer dan naar Spike zijn vaste visite adresje en de verbazing stond op zijn gezicht te lezen. Maar hij bleef keurig en geduldig uit het raam kijken. Aangekomen bij Polle en Sandra zag hij zijn nieuwe mand en sprong erin. Even door het hele huis heen snuffelen, tuin onderzoeken…allemaal naar zijn zin. Zijn lijn laten we nog even om want Spike kennende kan hij in nieuwe en spannende situaties iets doen waarmee je dan blij bent met een lijntje aan zijn halsband. Het duurde niet lang tot hij de klomp van Polle pakte en niet meer van plan was los te laten. Polle mocht dat zelf proberen waarbij het uitpakte in het voordeel van Spike, die wilde wel ruilen maar kreeg de kans om toch de klomp weer te pakken. Oefening baart kunst en Spike is als zeer ervaren het asiel binnengekomen. Nieuwe mensen test hij altijd even uit. Na de klomp was de toon gezet voor Spike en greep hij het kussen. Het gaat Spike niet om wát hij pakt maar dat hij het wil hebben en bij het kussen wilde hij nergens meer voor ruilen. En ga dan niet de dominante uithangen want dan is Spike snel klaar met je. Zo is Spike ook en dat is belangrijk om te weten. Dan helaas maar midden in de kamer staan met kussen in de bek zonder er lol aan te kunnen beleven. Zijn nieuwe baasjes zitten op één lijn en steunen elkaar en zien we wel wie het als eerste zat is, Spike of zij… Om kracht bij te zetten dat Spike geen steun van stichting Hond in nood krijgt bij zijn actie en hem de kans te hebben gegeven gewoon los te laten trokken wij onze jas aan om weg te gaan. Dat was het hem toch niet waard en snel spuugde hij het kussen op de grond. Weer een mooi voorbeeld van Spike zijn hardnekkige kant als hij iemand op de proef stelt. Morgen zal Spike verhuizen. Op de terugweg heeft hij de hele weg geslapen.

23 oktober 2016

Polle en Sandra komen naar het asiel voor een 2e ontmoeting met Spike. Wij nemen Spike in de auto en rijden naar de gedragshal met Polle en Sandra achter ons aan. In de gedragshal kan Spike meer van zichzelf laten zien, zowel zijn goeie kanten als zijn minder goeie kanten. Hij laat zien hoe hij heeft leren volgen, basis commando’s zoals zit en af, én zijn klapper van de middag: de autobanden laten liggen. Gelukkig bleef hij niet zo braaf want toen Polle even niet goed oplette had Spike de voetbal in zijn bek en zie die dan maar eens terug te krijgen. Wij hebben dat voorgedaan en we doen niks op de snelle of dominante manier, dat werkt averechts. Spike heeft een goed beeld van zichzelf gegeven en dat is belangrijk. We spreken af dat we de volgende ontmoeting met Spike bij Sandra en Polle thuis doen.

21 oktober 2016

Sandra en Polle komen naar het asiel om een kijkje te nemen bij Spike. Zijn verhaal, de foto’s en filmpjes spreken hen erg aan. Spike zou weleens de hond voor hen kunnen zijn die ze graag willen. Ze weten dat Spike een gebruiksaanwijzing heeft maar dat houdt hen niet tegen. Stichting Hond in nood gaat met Spike, Polle en Sandra wandelen. Aan het wandelen valt niets op te merken want dat kan Spike keurig, zo netjes meelopen aan de lijn. Veel wordt aan hen uitgelegd tijdens het wandelen en we maken de afspraak dat zij een dag later laten weten of ze een 2e ontmoeting met Spike willen en dan in de gedragshal.

Lees meer over Spike op zijn pagina