Luca zat twee maanden in de opslag na bijtincidenten

Een inbeslaggenomen hond.
In een opslagsituatie kan een compleet vertekend beeld ontstaan over de hond. De eenzame opsluiting, het missen van het baasje, het onthouden van contact met mensen en soortgenoten en het gebrek aan mentale en fysieke uitdaging maakt een hond soms enorm gestrest en overprikkeld. Toch worden honden in de opslag in deze omstandigheden getest en beoordeeld. De uitkomst kan naar onze mening te vaak een euthanasie-advies zijn bij gezonde trainbare honden.

Foto onder:
Luca op het moment dat hij getest wordt in de opslag door het assessment-team van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. De test bestaat uit 19 onderdelen waarvan een aantal zeer bedreigend zijn voor de hond. Zoals een slagbeweging (alsof de hond geslagen gaat worden), aanstaren, insluiting door drie personen die zich groot maken, voerbak afpakken en gespeeld ruzie maken met de opslaghouder.

Luca is inmiddels weer thuis.

Over Luca

Luca is een straathond afkomstig uit Turkije. In het verleden heeft hij een aantal keer gebeten waaronder twee kinderen van de buren. Eén van de zusjes kwam Luca’s tuin ingerend waar Luca toen lag aan een lange lijn. Niemand was daarbij aanwezig. Het meisje moet recht op Luca zijn afgerend om binnen een snoepje te halen wat haar reden was om de tuin van de buren binnen te rennen. Het andere zusje werd al eerder op een andere dag gebeten toen ze met de kleindochter van de eigenaresse van Luca aan het spelen was en ze Luca wilde aaien. Er was geen toezicht en het was een klein wondje. Een ander bijtincident was in de bil van een volwassen man die voor de tuin langs liep net op het moment dat Luca zou worden uitgelaten. Verder werd Luca beschuldigd van aanvallen van honden waar geen bewijzen van zijn.

Van 28 augustus tot 20 september 2017 is Luca voor een contra-expertise bij stichting Hond in Nood geweest. Het rapport en de beelden daarvan zijn overlegd aan Justitie waarna de rechter besloten heeft dat Luca terug naar huis mag.

Stukken uit het risico-assessment van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht door wie Luca is getest staan onder aan deze pagina.

Het assessment-team gaf het advies Luca te euthanaseren. Luca is inmiddels terug naar huis, de rechter heeft Luca na de training terug naar huis laten gaan. De officier van Justitie in Haarlem merkte op dat voor de 2e keer dit jaar het assessment van de Universiteit Utrecht lijnrecht tegenover de conclusie van stichting Hond in Nood staat, eerder gebeurde dit al bij hond Dirk wiens zaak ook voor de rechter in Haarlem kwam.

Een aantal buren uit de straat waar Luca woont heeft zich verzet tegen de terugkomst van Luca. Er is een buurtbijeenkomst georganiseerd waar ook stichting Hond in Nood het laatste gedeelte bij aanwezig mocht zijn.

De advocaat van Luca schreef een artikel over de rechtszaak op zijn blog, klik hier om het artikel te lezen.

Film van Luca’s interne training

Uit het risico-assessment van de Universiteit Utrecht:

Risico assessment luca

Risico assessment Universiteit Utrecht